Last Update: 25 March, 2012
کپی رایت

پایبندی به قوانین کپی رایت نشان خردمندی است

ΝΒ

■ قانون را مردمان بد می‌سازند و آن را به مردمان خوب تحمیل می‌کنند

بسا این عبارت قدری عجیب بنظر برسد، اما واقعیت همین است.
بطور مثال، اگر کسی در رانندگی تخلف نمی‌کرد، نه فقط قوانینی برای جرائم رانندگی تدوین نمی‌شد، بلکه حتی اتومبیل‌ها را هم پلاک نمی‌کردند... یعنی لازم نمی‌شد پلاک داشته باشند.
باور این موضوع قدری دشوار است اما اگر کمی به عقب برگردیم، خواهیم دید که دوچرخه ها پلاک داشتند (یعنی اجبار در پلاک گذاری دوچرخه بود) لکن اتومبیل ها پلاک نداشتند!... درست برعکسٍ اکنون! ^ و علت این امر آن بود که تعداد دوچرخه ها زیاد بود و طبعاً خلافکارها نیز در میانشان بودند، اما تعداد اتومبیل ها آنقدر اندک بود که از شمار انگشتان دست و پا بیشتر نبود و کسانی هم که صاحب آن اتومبیل ها بودند، افرادی سرشناس و آبرودار بودند.

یا مثلاً اگر کسی به دیگری اجحاف نمی‌کرد، زورگیری نمی‌کرد، چیزی را قاچاق نمی‌کرد، و یا اگر بمب گذاری یا هواپیما ربایی و امثال این تبهکاری ها نبود، مأموران در فرودگاه و یا ایستگاه قطار، مردم را تفتیش و معطل نمی‌کردند؛ پس این مشکلات (قانونی) را (در حقیقت) تبهکاران بر مردم تحمیل کرده‌اند نه قانون گذاران و نه مجریان قانون.

تبهکار

فهم این مدعا، نباید چندان دشوار باشد که اگر مثلاً دزدی در کار نبود، طبعاً شما مجبور نبودید که مقدار زیادی از درآمد خود را خرج خرید دزدگیر و یا نصب نرده های آهنین و قفل زنجیر و چفت و بست کنید... و طبعاً مجبور نبودید این هزینه ها را از راههایی (که قطعا ناصواب است) تهیه و تأمین کنید...
در این مورد، خیلی مطلب می‌توان نوشت ـ اینجا جای این حرفها نیست ـ بسا بعدها فرصتی پیش آمد و نوشتیم!

نویسه آبان 1388

■ پایبندی این سایت به قوانین کپی رایت مقالات :

ما وقتی شروع کردیم به نوشتن سایت، واقعاً نمی‌دانستیم که در اینترنت سرقت مطالب تا این حد فراگیر است، به همین سبب، مقالاتمان را بدون اسم و امضاء می‌نوشتیم زیرا می‌دانستیم که اگر در انتهای هر مقاله‌ای نام خود را بنویسیم، به نوعی خود نمایی کرده‌ایم و این امری ناپسند است. اما بس که مقالات ما را به سرقت بردند و بنام خودشان درج کردند، ناچار شدیم که تمامی مقالات خود را به این شکل امضاء کنیم: [ ™ ].

البته این امضا، مانع کپی برداری نمی‌شود لکن این آگهی را به مراجعین می‌دهد که بدانند نویسندهٌ این مطلب کیست و اگر همین مقاله را در جای دیگری یافتند، بدانند که آن، یک سرقت اینترنتی است، زیرا ما هرگز آثار دیگران نمی‌دزدیم. / توضیح اینکه: این امضا، یک تصویر نیست بلکه کدی است که فقط می‌توان آن را دید. دیگر حتی در سرچ نیز نشان داده نمی‌شود.

● همانقدر که شما به سوزندگی آتش باور دارید، ما باور داریم به اینکه (خوشبختی ما، در گرو خوشبختی دیگران است).
● ما باور داریم به اینکه هرگز احساس امنیت نخواهیم کرد، مگر آنکه همگی درستکار باشیم.
● ما باور داریم به اینکه هرگز به آرامش نخواهیم رسید، مگر آنکه همگی سلیم النفس و آرام باشیم... پس با این تفکری که داریم، طبعاً به هیچوجه قادر نیستیم ذره‌ای از حقوق دیگران را غصب یا ضایع کنیم؛ یعنی حتی اگر قانونی بنام (قانون کپی رایت) در کار نباشد، باز هم ما خود را ملزم به رعایت چنین اصولی می‌دانیم.

■ اقتباس اگر حقی را از کسی ضایع نکند، امری پسندیده است :

این یک امر طبیعی‌ست که ما (آدمها) از اخلاق، رفتار، درآمدها و بسامدهای همدیگر اقتباس و تقلید کنیم؛ بطور مثال، تا چند سال پیش ما [من] حتی نمی‌دانستیم که اینترنت چیست... آیا خوردنی است یا پوشیدنی!؟... اما امروز داریم بوسیله کدهای رایج، صفحات وب را به هر شکلی که (امکانات موجود و دانسته‌هایمان اجازه می‌دهد) طراحی می‌کنیم و آنچه را که باید روی کاغذ می‌نوشتیم، در صفحات وب می‌نویسیم و در جهان منتشر می‌کنیم و این نتیجه‌ٌ چیزی جز تقلید و اقتباس نیست؛ پس اقتباس اگر حقی را از پدید آورنده‌اش ضایع نکند، امر ناپسندی نیست اما اگر چیزی را که دیگران آن را ساخته‌اند (حتی اگر از مصادیق کپی لفت باشد) بنام خودمان قالب کنیم، این نامَش چیزی جز شیادی و دزدی نیست.

در این سایت، شورت‌کات های بسیاری بکار رفته‌اند که برخی از آنها را خریده‌ایم و برخی را ما خود ساخته‌ایم و کمترین آنها را (با کمی تغییر)، از تصاویر گوگل استفاده کرده‌ایم. و اگرچه تا حد ممکن سعی شده از منابع آزاد استفاده کنیم، اما در اکثر موارد واقعا نمی‌دانیم که طراح و سازنده‌ی اصلی فلان شورت‌کات کیست زیرا این چنین چیزها، بتدریج (با دست به دست شدن) بطور مداوم تغییر می‌کنند و تقریباً هیچکس مالک مطلق اینطور چیزها نیست‌.

همینطور عکسهایی را می‌بینید که زیر آنها را نشان (Pcfors.com) حک کرده‌ایم. این نشانه نیز به آن معنا نیست که آن عکس ها از ماست و در مالکیت ما قرار دارند، بلکه تباهکاران، ما را ناچار از ارتکاب چنین خلافی کرده‌اند.
موضوع این است که برخی سایتها و وبلاگها آنقدر موسیقی ها و تصاویر این سایت را لینک کردند که چندین بار مصرف پهنای باند این سایت بشدت بالا رفت و ما ناچار از پرداخت هزینه اضافی شدیم. این بود که هرچه موسیقی بومی بود را از سایت برداشتیم و زیر تصاویر را نشان (Pcfors.com) گذاشتیم تا اگر کسی خواست این تصاویر را بردارد، آنها را سیو کند دیگر آنها را لینک نکند که مصرف پهنای باند بالا برود و هزینه‌اش را ما بپردازیم!... / ... پس بدانید که وقتی عرض کردیم که (قوانین را تبهکاران به جامعه تحمیل می‌کنند)، خیلی کوتاه آمدیم زیرا تبهکاران، حتی درستکاران را ناچار از خلافکاری می‌کنند و نمونه‌اش همین است که ما ناچاریم نشان (Pcfors.com) را زیر تصاویری حک کنیم که ابداً متعلق بما نیستند، و چنین کاری مطلقاً نادرست است.

■ شاخص اعتبار هر سایتی رعایت اصول کپی رایت و احترام به حقوق دیگران است :

(یزید) نام نیکویی است و مفهوم بالایی دارد، لکن (یزید بن معاویه) آن نام را چنان (بد نام) کرد که تا روز رستاخیز کسی فرزند خود را (یزید) ننامد، حتی هواداران معاویه! / مثلاً مولوی که طرفدار معاویه است و او را در مثنوی (علیه الرحمه) می‌خوانَد و (خال مؤمنین) یعنی (دایی مومنان) لقب می‌دهد، از یزید ابداً طرفداری نمی‌کند که بماند، آنگاه که به حسین و یارانش می‌رسد (در دیوان شمس) می‌گوید: «کجایید ای شهیدان خدایی + بلا جویان دشت کربلایی ... » ...

▼ گنجور ← مثنوی مولوی ← دفتر دوم ← بیدار کردن ابلیس معاویه را که برخیز وقت نماز است Ў
▼ گنجور ← دیوان شمس ← غزلیات ← غزل شماره 2707 ← (کجایید ای شهیدان خدایی...) Ў

● زور شیطان بیشتر است :

بسا گاهی شنیده باشید که برخی می‌گویند: «زور شیطان بیشتر است». اما چنین نیست بلکه کار شیطان فریب دادن مردم دنیاست. و در دنیا انواع جوامع هستند که با درجات مختلف از عقلشان پیروی می‌کنند. پس طبعاً مردمان جوامعی که در آنها نفسانیت بر عقلانیت چیره است به این نتیجه می‌رسند که: «زور شیطان بیشتر است». و اگر از زاویه دید آنان به قضیه بنگرید خواهید دید که (بقدر عقل خودشان) دارند درست می‌گویند زیرا (در آن جامعه) بیش از نیمی از افراد جامعه، انسانیت را رها کرده و دیو شده‌اند. اینست که گفته می‌شود «زور شیطان بیشتر است».
طبعاً چنین گفته‌ای (در چنان جامعه‌ای) محقق است زیرا تعداد افراد ناصالح نسبت به افراد صالح بیشتر است، پس زورشان نیز بیشتر است. وگرنه شیطان در برابر خدا قرار ندارد تا آنکه بگویند (زور شیطان نسبت به خدا بیشتر است) بلکه شیطان در برابر انسان قرار دارد و این انسان است که باید بر انسانیت خود بماند و در برابر دیو شدن مقاومت کند. / ... به کسانی که به وجود شیطان اعتقاد ندارند و آن را خرافات می‌پندارند می‌گوییم: شما بجای شیطان، ویروسی چون ویروسهای کامپیوتری را در نظر بگیرید.

بی رو در بایستی ـ وقتی در اینترنت مطلبی را به فارسی سرچ می‌کنی، دست کم نیمی از نتایج سرچ چیزی جز کلک و حقه بازی و نیرنگ و فریبکاری نیست. و فریبکاری نیز شاخ و دُم ندارد وبه صراحت کلاهبرداری است.
مثلاً می‌خواهی چیزی را پیدا کنی یا مقاله‌ای را بخوانی، پس وای بحالت اگر آن موارد بسیار سرچ شده باشند! زیرا تبهکاران به جایی متصلند که می‌فهمند چه مطلبی (در اینترنت) بیشتر سرچ می‌شود، پس همان را تیتر و کی ورد یکی از صفحات سایت شان می‌کنند، و تو را می‌کشانند بجایی که ابداً با آنچه سرچ کرده‌ای ارتباطی ندارد! / حال محتوای آن صفحات چیست بماند.
سازمان پلیس نیز برای استثنائات تشکیل شده است نه برای چنین حجم بزرگی از تبهکاری!...

آیا می‌دانید که چنین کلاهبرداریهایی که غالباً عمر کوتاهی دارند، چه خسارات بلند مدتی بر جای می‌گذارند؟...
پس این گلبولهای سفید کجا هستند!؟... این گلبولهای سفید چه غلطی دارند می‌کنند!؟... آیا نمی‌دانید که چرا در طول عمرتان فقط چند بار مختصراً به پزشک مراجعه می‌کنید!؟ برای اینکه بدن، خودش نیروی دفاعی دارد!... برای اینکه بدن، خودش از خودش مراقبت می‌کند!... اگر چنین نیست، پس چرا وقتی کسی به مرض ایدز دچار بشود خواهد مُرد؟ و پزشک هم نمی‌تواند کاری برایش انجام دهد چراکه نیروی دفاعی اصلی بدنش (به مرور) از میان می‌رود، یعنی همان مدافع اصلی از بین می‌رود و پزشک فقط در استثنائات می‌تواند به بیمار کمک کند، نه در اصل و اساس. او معجزه گر نیست که چیزی را از نیست به هست بیاورَد.

پلیس نیز (دقیقاً) مانند پزشک است که فقط در استثنائات می‌تواند به جامعه و افراد آن کمک کند نه در اساس!... ... وقتی با دقت به قضیه نگاه کرده شود، دیده می‌شود که کرم از خود درخت است و پلیس نیز پلیس است و معجزه گر نیست که معجزه کند.

البته در دنیا همه چیز بهم ربط دارند و هیچ موردی را نمی‌توان مستقل از سایر موارد بررسی و مورد نقد قرار داد. اما منظور ما اینست که آنان باید محکم تر باشند و مانند زنجیر سربی نباشند که به آسانی از انسانیت جدا گردند... آنان باید خودشان درستکار باشند. / خودشان باید فرق نیک و بد را بفهمند و بفهمند که فلان روش چه عوارض و عواقب و نتایجی خواهد داشت... /.

■ سابقه رعایت حق کپی رایت در تاریخ ایران :

در ایران، از قدیم الایام این گونه حق کپی رایت رعایت می‌شده و تقریبا در هیچ موردی مشاهده نشده که کسی نوشته‌های نویسندگان را سرقت کند و بنام خود قلمداد نماید. البته مواردی از تضمین و نقل قول با ذکر منبع رایج بوده است ـ مثال از سعدی:

چه خُوَش گفت فــردوسی پاکــــــــزاد ^^^ کــه رحـمت بـر آن تـربت پــاک بــاد:
میازار موری کــــــــــه دانه کش است ^^^ که جان دارد و جان شیرین خُوَش است

امروزه اما گویا این قواعد، چندان هم دست و پا گیر نیستند بطوریکه یک روزنامه‌ معتبر در استان هرمزگان، کتابی را که ما با تحمل خسارات فراوان و صرف پنج سال عمر نوشته‌ایم، بدون اطلاع و بدون اجازه‌، کپی کرده و بی‌پروا (بنام خودش) دارد چاپ می‌کند!
▼ ماجرای از گامرون تا تهران و روزنامه ندای هرمزگان Ў

■ توضیحات تکمیلی :

● چنانکه پیشتر ذکر شد، ما هیچ مطلبی را از هیچ جا اقتباس نمی‌کنیم مگر آنکه درج آن بسیار ضروری، و منبع آن مطمئن و قابل ذکر باشد. تألیفات و مقالات علمی، نظری، تاریخی، ادبی و غیره، خواه کوتاه باشند یا بلند، شامل این امر می‌گردند.

● در مواردی که ملزم به توضیح موثقی بوده‌ایم، از (ویکی پدیا) که منبعی مورد اعتماد است کمک گرفته‌ایم؛ و باز اگرچه ویکی پدیا یک دانشنامه‌ی آزاد است، اما با پیوندی که در پای مطلب نهاده‌ایم، کاربران را به منبع اصلی ارجاع داده‌ایم.

● با عنایت به آنچه عرض شد، کلیه‌ٌ گفتارها و نظریاتی که در این سایت مطرح می‌شود چهار دسته هستند:
الف ـ موضوعات بدون ذکر منبع.
ب ـ موضوعاتی که با امضاء مؤلف است.
پ ـ موضوعاتی که منبع آنها ذکر شده است.
ث ـ موضوعاتی که منبع آنها را نمی‌شناسیم.

● گفتارهایی که بدون ذکر نام مؤلف هستند، بدون استثناء از ما هستند اما چون ضرورتی ندارد که مدام نام خود را تکرار کنیم و موجبات ملال خوانندگان را فراهم آوریم؛ از امضاء آنها خودداری می‌کنیم.

● گفتارهای مهم یا ملامت بار، و یا ملالت بار، حتماً با ذکر نام نویسندگان آن درج خواهد شد.
^^ این به آن معنا است که ما مسئولیت گفتار خود را می‌پذیریم.

● گفتارهائی که سابقهٌ کپی برداری و سرقت آنها از سه مورد بیشتر شود را با امضاء و تاریخ، و تأکید بیشتری درج می‌کنیم؛ و اگر تکرار گردد، چاره‌ای جز افشاگری نخواهیم داشت؛ و آن افشاگری نیز تا این سایت برقرار باشد، برقرار است.

● موضوعاتی (مثل یک تصویر هنری) که منبع آن را ندانیم، می‌نویسیم: [نمی‌دانیم].

● موضوعاتی که از یک منبع غیر معتبر به عاریت گرفته باشیم را به همان منبع: (منبع استعاری) ارجاع می‌دهیم؛ مثلاً عکسهای قدیمی تهران را ما از منابعی برداشته‌ایم که می‌دانیم آنان نیز از منابع دیگری برداشته‌اند، لذا چون منبع اصلی مشخص نیست، ناچاریم که کاربر را به آخرین منبع عاریتی خودمان ارجاع دهیم (اگرچه آن منبع، منبع اصلی نباشد).

● به گفته سعدی: «متکلم را تا عیب نگیرند، سخنش صلاح نپذیرد». پس لطفاً معایب سایت و گفتارهای آن را بما تذکر دهید.

با سپاس بسیار ـ اردیبهشت 1388 ـ ™

Π ^ دیدگاه ها

دیدگاهی درباره موضوع این صفحه ارسال نشده است

Π ^ ارسال دیدگاه

Њ سایر مطالب :

◄ حرف اول و آخر :

← اگر قانون جنگل پسندیده نیست، پس باید آدم باشیم.

← درستکاری از لوازم خوشبختی بشر است.

← همه خروسهای جهان، مانند یکدیگر بانگ می‌کنند.

← قومی که بشر است، طبعاً واجد حقوق بشر است.

← ...

◄ بخش گفت و شنود :

← آندرلاین را چطور بنویسم؟

← آیا زبان کوردی لهجه‌ای از فارسی است؟

← معنای واژه قناد چیست؟

← چینود پل چیست و به چه معنا است؟

← سكس به جه معنا است و ریشه آن از کجاست؟

← خورگو در لغت فارسي به معني چیست؟

← چند یعنی چه، و پسوند اند به چه معنا است؟

← معنی واژه ارتش چیست و آیا ارتش درست است یا آرتش؟

← معنای نام برنطین چیست؟

← نکوهش یعنی چه و مفهوم نکوهش کردن چیست؟

← ...

◄ بخش تاریخ و زبان (کتابخانه) :

← مطالعه کتاب (برگی از تاریخ جنوب ایران).

← مقاله کوتاهی در مورد تعریف کلی و شناخت زبان آذری.

← مقاله کوتاهی در مورد تعریف کلی و شناخت زبان بلوچی.

← مقاله کوتاهی در مورد تعریف کلی و شناخت زبان کوردی.

← مقاله کوتاهی در مورد تعریف کلی و شناخت زبان لارستان.

← مقاله کوتاهی در مورد تعریف کلی و شناخت زبان هرمزگان.

← ...

◄ بخش گفتارهای پراکنده :

← هزار راه نرفته.

← اندرزهای پیشینیان.

← سرما خوردگی، رزمایش بدن است.

← شباهت تلویزیونهای ماهواره‌ای با مگس.

← کار ما چیزی جز آب در هاون کوفتن نیست.

← هلاکوخان مغول چگونه بنی عباس را ساقط کرد؟

← دستور زبان بشر.

← چگونگی پیدایش عدد نویسی در میان آریایی ها.

← نقدی بر داستان موش و گربه عبید زاکانی.

← ...

◄ بخش حجاب :

← مفهوم حجاب و زیرساخت آن.

← نگاهی به فلسفه جبر و اختیار.

← بشر موجودی اجتماعی است.

← ادامه مبحث جبر و اختیار.

← تعریف حجاب نه از دیدگاه دین.

← دیکتاتوری با لبخند و خوشباش.

← حجاب یک موضوع اجتماعی است.

← معنا و مفهوم کلمه حجاب.

← هنجار و ناهنجار یعنی چه؟

← مردان قطبی و مردان غیر قطبی.

← ...

◄ بخش کپی رایت و کپی لفت :

← کپی رایت و کپی لفت و قوانین حق تکثیر.

← پایبندی به کپی رایت نشان خردمندی است.

← انتشار ویدیوها و تصاویر در اینترنت و حقوق مردم.

← اینترنت عاقبت به تسخیر شیطان در خواهد آمد.

← ...

◄ بخش هنر و هنرمند :

← هنر چیست و هنرمند کیست؟

← کسی را می‌توان هنرمند دانست که فرزانه نیز باشد.

← یک هنرمند واقعی مردم را سرگرم نمی‌کند.

← حکایت زهر و شکر چیست؟

← ...

◄ بخش هرمنوتیک واژگان :

← چگونگی پیدایش اعداد 1 تا 10

← ریشه و معنی واژه آب و مشتقات آن.

← ریشه و معنی واژه آتش و مشتقات آن.

← ریشه و معنی واژه ارژنگ و مشتقات آن.

← در زبان بشر، آش به معنای زندگی است.

← ریشه و معنی واژه قلندر و وضعیت قلندران.

← ریشه و معنی واژه هخامنشی و مشتقات آن.

← ریشه نامهای گلابی، گوجه فرنگی، سیب زمینی.

← ریشه و معنی واژه‌ کشور.

← ریشه و معنی واژه‌ ترس، بیم، هراس، باک و پروا.

← ...

◄ بخش فارسی نویسی در وب :

← نوشتن صفحات وب با فونت دلخواه.

← تفاوت آدرس نسبی و آدرس مطلق در وب.

← چرا فونت تاهوما برای نوشتن صفحات وب مناسب تر است؟

← معایب و اشکالات فونت تاهوما.

← دانلود فونت تاهوما.

← خط و ارتباط آن با عقلانیت.

← چهل سالگی و مشکل پیر چشمی [در ارتباط با سایز فونت].

← دانلود فونت فارسی مخصوص کورل.

← فونتهای نوع serif و sans-serif چه تفاوتی دارند؟

← Web Safe Fonts یا فونت های امن در وب کدامند؟

◄ دیدگاه های بازدید کنندگان :

← فرق بین لهجه و زبان چیست؟

← بهتر نیست هر قومی به زبان محلی خودش درس بخواند؟

← جدل پیرامون سیستم زبان بشر ـ جرگه یکم.

← جدل پیرامون سیستم زبان بشر ـ جرگه دوم.

← جدل پیرامون سیستم زبان بشر ـ جرگه سوم.

← زبان کوردی با زبان فارسی چه نسبتی دارد؟

← معانی واژه های رایگان و راهگان.

← واژگان با پسوند مان، مثل یادمان، سازمان، به چه معنی هستند؟

← شما دارید وقت خودتان و دیگران را تلف می‌کنید.

← شما مزدوری هستید که قصد ترمیم چهره مذهب را دارید.

← ...

← ...


free hit counters
up